Verftsindustrien viser til fulle ordrebøker

Webredaktør 25.11.2014

Ifølge norske medier, viser de store verftene til gode ordrereserver og høyt aktivitetsnivå i årene fremover.

Selv om tallene er positive er det allikevel forsiktig optimisme i bransjen. Man er klar over at de mindre verftene, som er spesialisert på mindre fartøy, som ferger og fiskefartøy, faktisk sliter. Her går mye av konkurransen til utlandet. 

  • Norsk skipsbygging består av noen få, store verft og en rekke små og mellomstore reparasjons- og utrustningsverft.
  • De største verftene er Vard, Kleven, Ulstein, Havyard Group og Bergen Group.
  • På begynnelsen av 2000-tallet var verftene nede i en dyp bølgedal, og hadde knapt byggeoppdrag.
  • I 2003 hadde verftene en ordreinngang på 2,3 milliarder kroner. Seks år senere, i 2009, hadde verftene en omsetning på 45 milliarder kroner.
  • Verftene sysselsetter ca. 4500 personer, men totalt arbeider ca. 26.500 personer i verftsindustrien.
  • De siste to-tre årene har ordreinngangen stabilisert seg, og ordrereserven har ligget på mellom 30 og 40 mrd. kroner.

(Kilde: Aftenposten)

Oljebransjen og verftsindustrien

Omstillingene hos verftene de siste årene har vært å spesialisere seg på offshorefartøy, siden bygging av mindre fartøy går til utenlandske verft. Samtidig har det vært en viss uro i markedet blant annet på grunn av kuttene i oljesektoren.

De siste årene har oljeinvesteringene økt betydelig, som blant annet er et resultat av høye olje- og gasspriser. Denne høye veksten har også bidratt til økning på kostnadsnivået i denne sektoren. Idag permitterer oljebransjen fortsatt og det er stillere i markedet enn ellers. 

 

Member of: Partnere:

Some description

undefined

Umbraco CMS fra MarkedsPartner