Vi gleder oss til e-posten din
Ring oss nå!

Hvorfor stiger prisene på teknisk isolasjon?

Ingen bransjer er upåvirket av den krevende internasjonale situasjonen vi befinner oss i for tiden. Flere forhold virker sammen i det som mange beskriver som en perfekt storm som feier innover internasjonal økonomi og handel, sier Arne og lister opp de viktigste årsakene som påvirker prisen på teknisk isolasjon.

  • Økte råvarekostnader
  • Energikostnadene øker
  • Transportkostnadene øker
  • Redusert produksjonskapasitet
  • Økt etterspørsel

Økte råvarekostnader

En del råvarer som brukes i produksjonen av teknisk isolasjon har økt i pris, dels grunnet redusert tilgjengelighet, og dels grunnet økte kostnader ved utvinning. Et godt bilde på denne utviklingen er prisindeksen for aluminium, som økte fra 166 til 227 fra januar til juni i år. For vårt produktsortiment betyr det at alle mineralullprodukter som er dekket med aluminiumsfolie stiger i pris. 

Et annet eksempel er hvordan Russlands bombing av et av Europas største stålverk i i Mariupol har redusert tilbudet av stål og dermed forårsaket kraftig prisøkning.

Kostbar energi

Vi har alle kjent hvordan de høye strømprisene påvirker vår personlige økonomi. Flere forhold spiller inn her, særlig krigen i Ukraina, ettersom Russland har stengt store deler av gasseksporten til Europa, og både strøm og gass har nådd prisrekorder. Teknisk isolasjon fremstilles som oftest gjennom energiintensive prosesser og er dermed særlig sensitiv for det høye prisnivået på energi. De økte produksjonskostnadene må produsentene ta ut i høyere produktpriser.

Høye transportkostnader

Bensin og diesel har, i likhet med energiprisene, nådd rekordhøye nivåer over hele verden. I juni 2021 var snittprisen på en liter diesel 15,21 kroner. I juni 2022 var den 24,58, viser tall fra Statistisk Sentralbyrå. Både lokale og globale transportører får store økte kostnader som de må sende videre til sine kunder. Dermed stiger fraktkostnadene på alle produkter, og dette resulterer i økte priser på sluttproduktet.

Drivstoff er ikke det eneste som påvirker kostnadene i denne sektoren. Vi har opplevd mangel på sjåfører, mangel på containere, mangel på paller, og dessuten har verdens største containerhavn i Shanghai vært stengt på grunn av pandemien. Alt dette har negativ innvirkningen på kostnadsbildet og dermed prisene på sluttproduktene.

Arne

​Ubalanse i markedet


Arne kan melde om stor etterspørsel og aktivitet i markedet etter pandemien, og mange aktører sitter på urealiserte eller utsatte prosjekter som de nå vil ha i gang så fort som mulig. Samtidig har pandemien ført til en bevegelse i arbeidsstokken der arbeidere har flyttet fra bransjer som var hardt rammet til bransjer som kunne tilby jobb.

I mange bransjer sliter man med å bemanne opp til full produksjon igjen, og produksjonskapasiteten er dermed redusert. Når etterspørselen er større enn tilbudet, øker prisene. I tillegg er det altså større kamp om arbeidskraften, og da må man betale mer for den, forklarer Arne.

I vår bransje har vi så langt sluppet unna de høye prisene man blant annet har sett for trevirke, men Arne mener at fredningstiden er over. –Det er uunngåelig med til dels kraftige prisøkninger på teknisk isolasjon på kort sikt. Vi har håp om at kapasitetsutfordringene i produksjonen lar seg løse etterhvert, men det er energi- og transportkostnadene som er det største problemet. Inntil disse kommer tilbake til normalnivå, må vi forvente at prisene på teknisk isolasjon holder seg høye, avslutter Arne Schultz, administrerende direktør i Isopartner.